POKÓJ, W KTÓRYM ROBI SIĘ POEZJĘ. TADEUSZ RÓŻEWICZ I PROCES TWÓRCZY. INVENTIO

zł44.00

POKÓJ, W KTÓRYM ROBI SIĘ POEZJĘ. TADEUSZ RÓŻEWICZ I PROCES TWÓRCZY. INVENTIO

Last items in stock
1

`Już sama moja pracownia jest podejrzana. [` ] pokój, w którym `tworzy się poezję` to nieciekawy pokój`. W ten sposób o swojej poetyckiej pracowni pisał Tadeusz Różewicz (Komentarz z tomu Formy, 1958). Sam jednak, na różne sposoby, uchylał drzwi do owego pokoju, udowadniając, że `tworzenie poezji` (prozy, dramatu) jest spektaklem pasjonującym. Tom Niepokój, posiadający podręcznikowo zatwierdzony status jednej z najważniejszych polskich książek poetyckich XX wieku, zmieniał się w przygotowywanych przez autora edycjach. Pojedyncze wiersze z różnych okresów twórczości ulegały metamorfozom, bywały też inkorporowane do nowych, nadrzędnych całości tekstowych (takich jak poematy Et in Arcadia ego czy Non-stop-show) i poddawane ` wewnątrz tych całości ` rozmaitym operacjom. Tom Płaskorzeźba wprost zapraszał czytelnika do lekturowej gry w porównywanie publikowanych na sąsiadujących stronach wersji tekstu. Swoje najbardziej znane, kanoniczne utwory Różewicz nie tylko wznawiał, ale i re-kreował (przypadek Kartoteki i Kartoteki rozrzuconej). Był także twórcą niezwykłych obrazów i opowieści, przedstawiających przygody człowieka tworzącego: dość wspomnieć Pułapkę czy Przyrost naturalny. Różewicz ` pisarz stale przepisujący się na oczach swych czytelników ` pozostawił też obszerne archiwum pracy twórczej, które ` dzięki staraniom Ossolineum ` zostało niedawno otwarte. Tym samym `pokój, w którym tworzyło się poezję` zostaje udostępniony na innych niż dotychczas prawach: już nie dzięki autorskiemu gestowi `uchylenia drzwi`, lecz dzięki działaniom archiwistów i badaczy o archiwistycznym zacięciu. To stosunkowo nowe zjawisko wprowadza do obrazu `przepisującego się` Różewicza jeszcze jeden fascynujący wymiar` Zarysowujące się w ten sposób pole problemowe ` choć już eksplorowane ` wciąż inspiruje. Druga pozycja ukazująca się w serii Inventio. Antropologia Tworzenia ` Krytyka Genetyczna ` Interpretacja to wieloautorska monografia, ujmująca, od różnych stron, fenomen procesu twórczego Tadeusza Różewicza. Pierwsza część książki poświęcona jest temu, jak Różewicz teoretyzuje i tematyzuje zagadnienie kreatywności, tworzenia, procesualności. Część druga skupia się na konkretnych dokumentach, będących zapisami czy śladami twórczego działania autora Niepokoju: brulionach wierszy i opowiadań, a także zapiskach czynionych na egzemplarzach książek. Całość domyka część trzecia ` tutaj w centrum uwagi są planowane, lecz niezrealizowane utwory Różewicza, a także, zawarte w jego twórczości, obrazy `tekstoklazmu`, czyli niszczenia utworów przez artystę-destruktora. W ten sposób książka poświęcona procesowi twórczemu Tadeusza Różewicza znajduje punkt dojścia w rozważaniach o procesie niszczenia. Inventio. Antropologia tworzenia ` krytyka genetyczna ` interpretacjato seria wydawnicza, której patronuje Pracownia Badań nad Procesem Twórczym, jednostka naukowa Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Seria gromadzi książki poświęcone fenomenowi kreatywności, przede wszystkim ` procesowi twórczemu, prowadzącemu do powstania dzieła sztuki. Podstawowym założeniem metodologicznym serii jest interdyscyplinarność i polikontekstualność: obszar jej zainteresowania obejmuje różne dziedziny pracy twórczej (literaturę, sztuki plastyczne, teatr, film, muzykę), okresy historyczne oraz teorie i praktyki badawcze (krytykę genetyczną, poetykę, antropologię literatury, filozofię, psychologię, socjologię i ekonomię tworzenia).

UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI - WYDAWNICTWO
9788323352815
1

Data sheet

Język
PL
Ilość stron
264
Data premiery
2023-12-14
Rodzaj okładki
MIĘKKA
Termin realizacji
24
chat Comments (0)
No customer reviews for the moment.
Loading...