JACEK HUGO-BADER WŁÓCZĘGA
JACEK HUGO-BADER WŁÓCZĘGA
W przypadku reporterskiej twórczości Hugo-Badera włóczęga ` niespieszne przemieszczanie się, często bez wyraźnego celu, dla samej przyjemności wędrowania i obserwacji ` jest czymś więcej niż wątkiem, motywem, toposem czy sposobem ukształtowania narracji, jak np. w pasażach tekstowych. To model reporterskiego życia, nieodłączny element autokreacji tekstowego `ja`, życiopisarska strategia, bez której nie sposób interpretować całościowo twórczości tego autora.Z rozdziału 1*Izabella Adamczewska-Baranowska w swej opowieści próbuje podsumować tytułową włóczęgę autora ` szkicuje hipnotyzujący portret reportera-chuligana, błękitnego ptaka opuszczającego wąskie ramy prasy, by w Szamańskiej chorobie `odlecieć` w rejony literatury. śledząc wątki związane z życiopisaniem, wskazuje na reporterskie włóczęgi Hugo-Badera po Polsce potransformacyjnej i rozkładającym się Imperium ` wszystkie je łączy figura `wałęsającego się psa`, który przygląda się otoczeniu z nosem przy ziemi. Posługuje się przy tym metaforą trickstera ` żartownisia, szelmy i błazna, wędrującego przez świat, by zaspokoić niewyczerpany apetyt. Podkreśla także upodobanie twórcy do prowokacji i posługiwania się ironią, co powoduje, że występuje on czasem nie tylko w roli kronikarza swego pokolenia, `Kolumbów rocznik 50.`, ale także w roli rodzimego burzyciela mitów. Czytelnik, który sięgnie po tę książkę, też jest zaproszony i wciągnięty do włóczęgi ` tropami autora ` podczas niej wielokrotnie zostanie oszołomiony i zaskoczony, by na koniec wziąć udział w zwiedzaniu gabinetu Hugo-Badera.Seria poświęcona jest wybitnym polskim pisarzom - ich twórczości ujmowanej przez nich samych i interpretowanej przez krytyków jako projekt egzystencjalny, jako próba ustanowienia i zapisania siebie i swojego sposobu odczytywania sensów rzeczywistości, indywidualnego oglądu różnych jej sfer - społecznej, politycznej, etycznej, kulturowej, metafizycznej. Istotnymi kategoriami wyjaśniającymi pisarskie dzieło są w tym przypadku biografia, tożsamość oraz kształtujące je szeroko rozumiane doświadczenie: cielesne i zmysłowe, psychiczne i społeczne, historyczne i polityczne, etniczne i estetyczne, religijne i duchowe...W serii ukazały się tomy:Agnieszka Kałowska, Witkacy. EtykaMarzena Woźniak-Łabieniec, Rymkiewicz. MetafizykaMaciej Urbanowski, Brzozowski. NowoczesnośćAnna Legeżyńska, Hartwig. Wdzięczność Tomasz Garbol, Miłosz. LosAdrian Gleń, Stasiuk. IstnienieAgnieszka Kramkowska-Dąbrowska, Krasiński. świadectwoDariusz Kulesza, Kossak-Szczucka. SłużbaJózef Olejniczak, Gombrowicz. Ja!Marta Tomczok, Amiel. ŻycieKatarzyna Kuczyńska-Koschany, Tuwim. Pęknięcie
Data sheet
- Język
- PL
- Ilość stron
- 326
- Rodzaj okładki
- MIĘKKA
- Termin realizacji
- 72
16 other products in the same category: