CYWILIZOWANIE DZIECI SPOŁECZNO-KULTUROWE BADANIA DZIECIŃSTWA W PERSPEKTYWIE TEORII NORBERTA ELIASA
CYWILIZOWANIE DZIECI SPOŁECZNO-KULTUROWE BADANIA DZIECIŃSTWA W PERSPEKTYWIE TEORII NORBERTA ELIASA
Cywilizowanie dzieci to swoiste projektowanie dzieci za pomocą norm, wzorców i wartości uważanych w określonych momentach kulturowo-historycznych za pożądane.Przekonanie, że dziecko musi zostać poddane społecznej i kulturowej `obróbce` dotyczącej jego umysłu, emocji i ciała ` czyli tytułowemu `cywilizowaniu` ` towarzyszy zachodnim praktykom wychowawczym przynajmniej od czasów Oświecenia. Choć procesy te nie są zjawiskiem nowym, ich intensyfikacja i wieloaspektowość ` realizowanie wielu, często sprzecznych założeń i oczekiwań wobec dzieci ` są warte analizy. W książce przyglądamy się `cywilizowaniu dzieci` w różnych kontekstach historycznych, łącząc metody i perspektywy kulturoznawstwa, antropologii społecznej, historii sztuki, prawa i socjologii. Interdyscyplinarność tego ujęcia służy pokazaniu złożoności procesów społecznego wychowania. Wraz z autorkami rozdziałów czytamy na nowo teorię Norberta Eliasa przez pryzmat badań dzieci i dzieciństwa, zwracając szczególną uwagę na rolę i sprawczość dzieci w tych procesach.*Autorkom recenzowanej monografii udało się zaproponować rzeczywiście nowe ujęcie dzieciństwa w zakresie humanistyki i częściowo nauk społecznych. [`] Przed pomysłodawczyniami tego tomu nikt nie pokusił się o zbadanie użyteczności Eliasowskiego ujęcia `procesu cywilizowania` w próbach zrozumienia i wyjaśnienia różnych form pojmowania i praktykowania dzieciństwa w nowożytnej Polsce. I już ten fakt świadczy o oryginalności przedstawionego tomu.Z recenzji Tarzycjusza Bulińskiego
Data sheet
- Język
- PL
- Ilość stron
- 348
- Rodzaj okładki
- MIĘKKA
- Termin realizacji
- 72
16 other products in the same category: