SZTUKA BURGUNDII I NIDERLANDÓW 1380-1500 TOM 3

zł95.00

SZTUKA BURGUNDII I NIDERLANDÓW 1380-1500 TOM 3

Tom trzeci proponuje nową interpretację sztuki niderlandzkiej i północnoeuropejskiej XV wieku. Przedstawia ją jako konglomerat przedmiotów-rzeczy działających na odbiorcę w określony ` materialny i przestrzenny ` sposób. Analizuje przedmioty o skali makro, narzucającej widzowi ruch, i te utrzymane w mikroskali, skłaniającej do manipulowania nimi. Omawia m.in. przedmioty wymuszające ich obchodzenie, jak figury i świeczniki wiszące w przestrzeni, oraz dzieła przenośne, ruchome i poruszane, składane i otwierane, zasłaniane i odsłaniane w ustalonej reżyserii działań: wielkoformatowe poliptyki ołtarzowe, a także maleńkie dyptyczki i tryptyczki: wielkie tapiserie i małe książeczki: wyjmowane do okazjonalnej prezentacji drobne wyroby złotnicze: przeznaczone do układania w ciągi i serie obrazki, ryciny i karty do gry: rozwierane wieloetapowo guzy medytacyjne: figury o składanych członkach: automaty, zegary i aparaty: cykle obrazowe narzucające określony tryb ich odczytywania: narracyjne historie wymuszające imaginacyjną podróż-pielgrzymkę. Zainspirowany antyantropocentryczną koncepcją `powrotu do rzeczy` (B. Latour, A. Gell i in.), autor poszukuje w późnośredniowiecznych obiektach sztuki `sprawczości rzeczy`, czyli wywoływania określonych zachowań liturgicznych, dewocyjnych, propagandowo-politycznych czy też ustanawiających status społeczny właściciela przedmiotu, które współtworzyły niegdyś sieć kultury materialnej i duchowej.Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500 to synteza kultury artystycznej ważnego regionu dawnej Europy. Pierwszy tom traktuje o sztuce i kulturze burgundzkiej na dworze książęcym w Dijon oraz w miastach Flandrii i Brabancji. Tom drugi omawia niderlandzkie malarstwo tablicowe z lat 1430-1500 - od Jana van Eycka po Jheronimusa Boscha. Ukazuje pierwotne funkcje obrazów i ich przesłania religijne, śledzi procedury techniczne oraz strategie warsztatowe i komercyjne malarzy, ujawnia stereotypy i mity, narosłe wokół twórczości tych mistrzów.Profesor Antoni Ziemba, historyk sztuki, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego i kurator Muzeum Narodowego w Warszawie, zajmuje się sztuką niderlandzką i niemiecką XV`XVI oraz holenderską XVII wieku. Autor książek Nowe Dzieci Izraela. Stary Testament w kulturze holenderskiej XVII wieku (2000), Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580`1660 (2005), trzytomowej serii Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380`1500 (2008, 2011, 2015). Współautor Galerii Sztuki średniowiecznej oraz Galerii Sztuki Dawnej w Muzeum Narodowym w Warszawie, w którym stworzył wiele wystaw.

UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDAWNICTWA
9788323516156

Data sheet

Język
PL
Ilość stron
986
Rodzaj okładki
TWARDA
Termin realizacji
72
chat Comments (0)
No customer reviews for the moment.
Loading...