
MALEBRANCHE
MALEBRANCHE
Skończoność musi być tak radykalnie skończona, jak to możliwe, jeśli chcemy, żeby wcielenie Bożej nieskończoności w tę skończoność było świadectwem Bożej chwały. Im większy jest do zasypania rozstęp między skończonością a nieskończonością, tym bardziej nieskończoność poświadcza swoją chwałę w skończoności, czyli w innym. Co za tym idzie, trzeba, by świat był na brzegu próżni, na brzegu nicości, na najdalszym brzegu nicości: by w samym środku swej skończoności przejawiał swe niemal-nic ` ażeby w rezultacie jego podniesienie przez wcielenie było godne chwały Boga. Zamysłem Boga nie mogłaby być skończona doskonałość. Przedmiotem Bożego pragnienia jest ogólna nicość człowieczeństwa, która tworzy scenę Bożego fantazmatu ofiary: nicość, w której Bóg przedstawi siebie samego na krzyżu. W ten właśnie sposób dochodzi on do swego pragnienia ustrukturowanego, czyli do swojej mądrości i swej chwały, o której najwyższy czas powiedzieć, że jest ona nazwą jego rozkoszy. Gdybyśmy chcieli transponować terminologię Malebranchea, wypadałoby powiedzieć: mądrość to właściwie Boże pragnienie, a chwała to Boża rozkosz.Spis treściW związku z seminarium z 1986 roku poświęconym Malebranche`owiI. 4 marca 1986II. 11 marca 1986III. 18 marca 1986IV. 15 kwietnia 1986V. 29 kwietnia 1986VI. 6 maja 1986VII. 27 maja 1986BibliografiaIndeks osób
Data sheet
- Język
- PL
- Ilość stron
- 234
- Data premiery
- 2022-02-17
- Rodzaj okładki
- MIĘKKA
- Termin realizacji
- 72
16 other products in the same category: