Wpisz informacje, które znasz

zamknij

HEROINY!

Alan Misiewicz

Oprawa:
MIĘKKA

Liczba stron:
220

Wydawca:
ŚLĄSK SP. Z O.O. WYDAWNICTWO NAUKOWE

ISBN:
9788371649790

25,00 PLN
Wysyłamy w 48 godzin

Opis produktu

Niedzisiejszy duch teatruKiedy ćwierć wieku temu udało mi się namówić na zwierzenia Bogdana Paprockiego, wspomniał w rozmowie o propozycji z New York City Opera, którą otrzymał w latach pięćdziesiątych, gdy polscy artyści pojechali z Halką do USA. ` Postawiono mi warunek ` dodał ` że jeśli wrócę do kraju, propozycja przestanie być aktualna. Odpowiedziałem bez zastanowienia, że nawet boso i o suchym chlebie, ale wolę zostać w domu. To Opera śląska nas tak ukształtowała, tam czuliśmy się najszczęśliwsi.Książka Alana Misiewicza pozwala zrozumieć ów fenomen Opery śląskiej, która dla wielu najwybitniejszych polskich artystów była najważniejszym miejscem na ziemi. Z rozmów zebranych w tej książce wyłania się obraz Opery śląskiej cenniejszy niż z wielu okolicznościowych i wartościowych wcześniejszych wydawnictw, dokumentujących jej ponad 70-letnią historię. Oprócz wykazu premier, śpiewaków, reżyserów czy dyrygentów jest bowiem coś, co nazwać należy duchem teatru. I on został przywołany w tych rozmowach.Jest to duch niedzisiejszy, ale nadal niezmiennie ważny dla efektu artystycznego najwyższej jakości. Zastanawiając się zaś, czy można w naszych czasach znaleźć taki teatr, przypomniałem sobie z kolei rozmowę z Mariuszem Kwietniem, odnoszącym dziś sukcesy w mieście, które 60 lat temu nie skusiło Bogdana Paprockiego. ` W nowojorskiej Metropolitan nauczyłem się współbrzmienia z innymi śpiewakami i odpowiedzialności za doskonałość całego spektaklu ` mówił nasz znakomity baryton. ` Tam rzadko zdarzają się wieczory jednej gwiazdy. Spektakl to nie recital.Owa zbiorowa kreacyjność wyróżniała Operę śląską od początku jej działalności. W Nowym Jorku osiąga się ją, zapraszając gwiazdy z całego świata. Bytom miał swych artystów na stałe, dlatego do każdego spektaklu w bogatym repertuarze mógł zaoferować dwie lub trzy równorzędne, świetne obsady. Oczywiście, działo się to w czasach, kiedy polscy śpiewacy nie mogli swobodnie podróżować po świecie i decydować o swym losie. Opera śląska dawała im jednak w zamian coś bezcennego: poczucie więzi bez zawiści i rywalizacji.Klimat niezwykłej atmosfery, owej współodpowiedzialności za kształt spektaklu, który tak ceni w Metropolitan Mariusz Kwiecień, nie zaginął w Bytomiu i w naszych czasach, kiedy niewielu artystów chce spędzić całe twórcze życie w jednym miejscu. Ale nawet ci, którzy w Operze śląskiej znajdują jedynie krótki przystanek, potrafią to docenić. Mówi o tym Alanowi Misiewiczowi na przykład Romuald Tesarowicz. Należy życzyć Operze śląskiej, by niepowtarzalny urok jej miejsca kusił kolejne pokolenia artystówdJacek MarczyńskiSpis treściWstęp Jacka MarczyńskiegoNiedzisiejszy duch teatruSyn chórzystów obserwuje powojnie:Janusz WenzSentyment lwowski:Marek BrzeźniakTenor bohaterski: Bolesław PawlusSignore Ochman na szczytach świata: Wiesław OchmanNiewiedza stosowana: Magda HiolskiGłos ma się tylko jeden, ale na emeryturze piję już nawet koniak i whisky: Henryk GrychnikCudne dziecko Drzewieckiego: Henryk KonwińskiTaniec uczy elegancji: Elżbieta Rynwid-MickiewiczCzasami chce mi się krzyczeć: Aleksandra Kozimala-KliśUdręka z medycyną. Cwani agenci: Romuald TesarowiczZ batutą pod pachą: Krzysztof DziewięckiPieśń o Vittorii: Marianna MirochaNie miałem odwagi wejść na Karajana: Tadeusz SerafinKulturalnie zerkamy przez dziurkę od klucza: Beatrycze WideraSpis ilustracji

Rok wydania: 2018
Wymiary: 15.0x23.5cm

Dodaj recenzję

Zaloguj sie, aby móc dodać swoją recenzję.

Kontakt

mail: prus@prus24.pl

telefon: (22) 826-18-35

Copyright © 2001-2019 Główna Księgarnia Naukowa im. B. Prusa. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Home   /   Informacje   /   Kontakt
Projekt i realizacja:
MDA.pl